Gili szigetek

Türkizkék tenger, pálmafák, fehér homokos strandok…ezek a jelzők jutnak eszembe először a Gili – szigetekről. Elég ígéretesen hangzik, nem?

A Gili – szigetek kifejezés három mesés szigetet takar, Gili Airt, Menot és Trawangant, Lombok partjainál. A szigeteken nincsenek utak, autók, könnyed sétával körbe lehet őket járni vagy lovaskocsival, biciklivel felfedezni. Izgalmas snorkel- és búvártúrák, gyönyörű strandok, szépséges naplementék. A szigetek közül Gili Trawangan a legfejlettebb, számos étterem és szállás lehetőséggel, party helyekkel. A legnyugisabb Gili Meno, ahol még folyamatban vannak a beruházások, Gili Air pedig a köztes választás, ami azért is szuper, mert ennek a szigetnek van a legerősebb lokál karakterisztikája. Bármelyik szigetre is esik a választásotok, alig akartok majd búcsút venni tőle, azt garantáljuk.

Mi Lombokra repültünk Kuala Lumpurból, szokás szerint Air Asiaval. A gép este érkezett, így félúton a reptér és Bangsal között (az egyik kikőtő, ahonnan indulnak Gilire a hajók) megszálltunk egy nagyon szuper szálláson. A Svarga Resort, nagyon szuper hely, közel a parthoz, pálmaligetekkel körülvéve. Sajnáltuk is, hogy csak 1 éjszakát maradtunk, de hát sajnos ezúttal több nem fért bele. Ezt a lépést ki lehet hagyni, ha reggeli géppel érkeztek, a reptértől kb 2 óra taxival a kikötő (a szigetekre legtöbben Baliról mennek hajóval).

Másnap taxival indultunk tovább Bangsalba. Az út kb 4O perc volt és mivel taxi méterrel mentünk, így nagyon készségesen megállt a sofőr, ha bámészkodni szerettünk volna. A taxis nem tud egyből a kikötőnél kirakni, de onnan már nagyon közel van a kikötő, max 1O perc séta, ami még bőröndökkel sem megterhelő. Lesznek ott akaratos lovaskocsisok, akik elhitetik veletek, hogy nagyon nagyon messze van és milyen jófejek, hogy kb 2Oezer Rúpiáért elvisznek, de ne dőljetek be nekik, ha csak nem akartok agyonhajszolt lovakon utazni 3 percet (az állatok nincsenek túlságosan jól tartva a szigeteken sem).

A kikötőben több opció is van a szigetekre átjutni, különböző gyors hajók és társai, mi a public hajót választottuk (a kikötő jobb oldaláról indul, kis fabódéban árulják a jegyeket, 7:3O-16:3O között), aminek nincs fix menetrendje, akkor indul, amikor megtelik (ha már csak pár személy hiányzik és nagyon sietnétek, akkor megvehetitek a fennmaradó jegyeket és már indul is a hajó), nekünk max 2O percet kellett várnunk és kb 2O perc volt az út Gili Airig. Előre döntsétek el, nektek melyik opció az ideális és ahhoz tartsátok magatokat. Lesznek, akik megpróbálnak lebeszélni, átvágni titeket. Ne hagyjátok, hogy segítsenek vinni a csomagjaitokat, ha csak nem bánjátok, hogy aztán fizetni kell érte.

Gili Airen mi a kikötőhöz közelebb eső partszakaszon választottunk szállást, Zipp Bar Bungalow, cuki kis bungalowk, kedves helyiek. A szálláshoz tartozik étterem is, ahol egész jó a konyha. A partszakasz gyönyörű és tiszta, egyből pazar snorkel szpotokkal, kilátással Lombokra. Ami nagyon tetszett és pozitív volt, hogy minden este önkéntesek összeszedték a szemetet a parton, bárki csatlakozhatott.

Fontosnak tartjuk, hogy ne csak a gyümölcseit élvezzük ennek a csodás világnak, amiben élünk, hanem segítsük megóvni is utazásaink során. Ázsiában tényleg még a zacskót is bezacskózzák, de kis lépésekkel, minthogy nem kérünk szívószálat az italunkba, vagy bevásárláshoz visszük a saját táskánkat, hozzájárulhatunk ahhoz, hogy kevesebb hulladék jusson a természetbe.

A sziget nyugis, könnyen körbesétálható, számos szuper étterem, bár közül lehet választani, mi például isteni seafoodot ettünk a Chill Out étteremben.

A szigetek között úgynevezett island hopping hajókkal lehet közlekedni, ezek csak naponta kétszer járnak. De mindenképp érdemes több szigetet is felfedezni. Mi egy éjszaka után továbbálltunk Gili Trawanganra.

Egyből érződik a két sziget közötti különbség, Trawangan tele van élettel. Pár napos tartózkodás esetén érdemes a sziget keleti oldalán szállást találni. Könnyen megközelíthető a kikötő, közel vannak a jobbnál jobb éttermek és valamivel jobb áron is vannak ezek a szállások. Mi a Blue Marlinban szálltunk meg és nagyon elégedettek voltunk. Minket teljesen magával ragadott a sziget vibe-ja, szuper éttermeket, bárokat találtunk, mindenki jófej és laza. A tengerparti éttermeknél nem mindig találkoztunk minőségi alapanyagokkal, de külön kiemelnénk a Regina éttermet, ahol isteni pizzát ettünk és a hely tényleg mindig tele volt (csak estére nyit ki), ezenkívül pedig biztosan megtalálja mindenki magának árban és ízvilágban is megfelelő opciót.

Amit ne hagyjatok ki, ha a Gili – szigeteken jártok:

SUP

Mi még sosem SUPoztunk, de ez lett az egyik kedvenc vízi sportunk. Órákat el lehet vele szórakozni a vízben, közben láthatsz teknősöket és a szigetet is más perspektívából figyelheted meg.

Snorkel túra

Milyen fura, hogy a magyar nyelvben nincs erre külön szavunk. Mi általánosságban nem szeretjük a szervezett túrákat, ha van rá mód, inkább saját szervezésben megyünk, de itt annyi elérhető opció volt és jó áron, hogy gondoltuk, kipróbáljuk és igazából jól éreztük magunkat, bár én csak 1 teknőst láttam messziről, de Marci látott cápát, ráját és több teknőst is…lehet, kéne már egy kontaklencse. 😀 Viszonylag sokan voltunk a hajón, de csak az egyes snorkel spotok között max 15 perceket töltöttünk a hajón és órákat a vízben. Érdemes saját snorkel felszerelést vinni, mi például imádjuk a Tribord easybreath maszkját, amitől sokkal könnyebb hosszasabb ideig snorkelezni, már nagyon sok helyen be lehet szerezni. Aki pedig búvárkodni szeretne, annak is ezernyi opciója van.

Biciklizés a szigeten

Tényleg kihagyhatatlan program biciklit bérelni és körbetekerni a szigeten. Trawangan északi csücskénél leginkább csak tolni lehet (nagy a homok és rosszabb az út minősége), de tényleg szuper élmény. Mi naplemente előtt kezdtünk el tekerni, a nyugati oldalon az egyik híres hintánál megnéztük a szépséges naplementét és aztán megkerültük a szigetet.

Seafood vacsora a parton

Szuper áron lehet jó minőségű, finomabbnál finomabb halakat, rákokat enni frissen a tengerből. Annyi hely van viszont, hogy nehéz tényleg a jókat megtalálni. Érdemes Tripadvisoron átolvasni a visszajelzéseket, mert pl mi a Trawanganon lévő Scalliwagsben, ami nagyon fancy helynek tűnik, csalódtunk. Ezenfelül szuper opció a halpiac, ahol friss seafoodot kóstolhatunk egyenesen a helyi halászoktól.

Naplemente

Szerintem nincs olyan ember, aki ne szeretné a naplementét, de a Gili szigeteken tényleg nagyon szépséges és az egész hangulat teljesen más. Számtalan szuper hely van a nyugati oldalon, ahol babzsákokon ülve lehet megcsodálni a naplementét és pazar instafotót készíteni a tengerben felállított hintákon (számítsatok sorban állásra). De a Trawangani view point sem utolsó választás egy naplementéhez.

Filmvetítés a parton, party hajó, cocktail akciók, kedves helyiek…még ez is mind rátok vár, ha a Gili – szigeteket választjátok. Ez a három sziget valóban egy kis ékszerdoboz Indonéziában és nem hallottam még olyan embert, aki ne zárta volna örökre a szívébe.

A szigetekről mi ismét Lombok felé indultunk, szintén public hajóval. A lomboki kikötőbe való visszaérkezéskor taxit kerítettünk, amivel lementünk a sziget déli részére Kutába. A fuvarszerzésnél érdemes alkudni és kitartónak lenni, mi ~3ooezer rúpiáért mentünk kb 2,5 órát.

Lombok egy közel Bali méretű muszlim többségű sziget, ami rengeteg vadregényes kalandot kínál. Az emberek kedvesek és segítőkészek, egyre többen élnek a turizmusból. Nekünk pár napunk volt csak a szigeten, ami nagyon kevésnek bizonyult, így minimum 5 napot ajánlanánk, mi is tervezzük már a visszatérést, akkor részletesebben is beszámolunk majd kalandjainkról.

Reméljük meghoztuk kedveteket ehhez a három csodaszigethez beszámolónkkal.

Ha érdekelnek kalandjaink, kövessétek facebook és instagram oldalunkat, ahol folyamatosan osztunk meg új élményeket a maláj hétköznapokról vagy újonnan felfedezett csodahelyekről.