Bali árnyékában – Nusa szigetek

Egyelőre viszonylag kevesen tudják, hogy Balihoz tartozik még három sziget, Nusa Lembongan, Ceningan és Penida, amik még kevésbé fejlettek és szintén gyönyörűségeket rejtenek. Már nagyon vártuk, hogy eljussunk rájuk (pedig nem nagy ördöngősség, ha már Baliig eljutottunk). Most, hogy sikerült felfedeznünk őket, megosztjuk veletek tapasztalatainkat és bátorítunk titeket, hogy ha Balit választjátok úti célul, vegyétek számításba ezt a három szigetet is.

A szigetekre eljutni egészen egyszerű, több helyről is mennek különböző lassú/gyors hajók. Előre nem érdemes jegyet venni, mert sokkal drágább, mint ott helyben. Annyi hajótársaság van és reggel gyakran közlekednek, hogy lehetetlen nem felférni egy hajóra. Vannak lokál hajók Sanurból, Padang Baiből vagy Kusambából, de ezek nem a legbiztonságosabb kategóriába tartoznak, lassúbbak, de természetesen jóval olcsóbbak, s kalandnak sem utolsó. 🙂

Mi Sanurból mentünk (Jalan Hangtuah végétől), a Sri Rejeki Expressel, amivel teljesen meg voltunk elégedve (300ezer Rúpia volt oda – vissza/fő egy kis alku után), de egymás mellett van vagy 20 cég, amik különböző árakon, de szinte ugyanazt a szolgáltatást nyújtják. Igazi menetrend nincs, amint megtelik egy hajó, indulnak. Lembonganon a Jungut Batu öbölbe érkeztünk és a jegyárban még transzfer is benne volt a szállásig. Érdemes nem hosszúnadrágban utazni, mert kb. térdig érő vízben kell felszállni a hajóra. Az út kb 30 perc – 1 óra, függ az időjárástól is, akinek érzékeny a gyomra, vigyen gyógyszert. 😉

Mi Lembonganon szálltunk meg, ami Balihoz a legközelebb eső sziget és ez a legfejlettebb szállások, éttermek terén, de a másik két sziget is rohamosan fejlődik. Nagyon szívesen ajánlom a The Syron Huts szállást, teljesen új bungalowk, a tulaj nagyon segítőkész, lehet motort is bérelni egyből a szálláson és még a reggeli is szuper. A szálláshoz közel van a Mushroom Bay szuper éttermekkel, kiemelném a Hai Bar & Grill-t, ahol mindig finomakat ettünk és van kemencében sült pizza is (annak, aki már besokallt a Nasi Gorengtől).

Amit ne hagyjatok ki…

Érdemes robogót bérelni és úgy felfedezni Lembongant és Ceningant. Bali fő szigetével ellentétben, itt alig van forgalom és robogókon kívül csak tuktukok (de azok nem olcsón) közlekednek a szigeten, így nem kell tartani a motorozástól, max az utak minősége kíván technikai tudást. Én szigorú vagyok motorbérlés terén, csak olyan helyen bérelünk motort (mivel nincs jogsink és tapasztalatunk), ahol ténylegesen alig van forgalom. Pedig amúgy imádjuk kettesben szabadon felfedezni a különböző desztinációkat, sokkal közelebb érzed magadat a helyiekhez, természethez, de első a biztonság. 🙂 Szóval itt tényleg nyugodtan tudom ajánlani a robogó bérlést. 🙂 Ezenkívül lehet bérelni biciklit, de gyalogosan is könnyű felfedezni a két kisebb szigetet.

A két kisebb szigetet egy ikonikus sárga híd köti össze, Penidára viszont csak hajóval lehet átmenni, így mi Penidát egy egynapos túra keretén belül fedeztük fel, ami közel sem elég az összes látnivalóra, de időszűkében a legfontosabbakat sikerült meglátogatnunk.

Devil’s Tear – Lembongan

Hatalmas hullámok és a parti sziklák találkozása. Nem lehet úgy meglátogatni, hogy ne legyetek csuromvizesek 5 perc után. Óvatosan a szélén, nem ér annyit egy szuper kép, hogy elsodorjon a felcsapódó víztömeg. A sziget nyugodtságához képest meglepően sok a turista. A közelben van a Sandy Bay vagy másnéven Sunset Beach, azt is lessétek meg.

Dream Beach – Lembongan

A víz színe itt is bámulatos, a hatalmas hullámoknak és erős áramlatoknak köszönhetően nem ideális fürdőzésre, de szuper hely egy kis napozáshoz vagy naplemente – nézéshez.

Mangrove erdő – Lembongan

A sziget egyik felét gyönyörű mangrove erdő borítja, ami azt jelenti, hogy olyan fák együttese, amiknek nem okoz gondot, ha naponta több órán keresztül elönti őket az óceán. Érdemes SUP vagy kajatúrára menni, közelebbről meglesni a különleges élővilágot.

Blue Lagoon – Nusa Ceningan

Ha csak egy valamit nézel meg a szigeten, akkor ez legyen az. A víz színe egyszerűen lenyűgöző. Mi tovább sétáltunk és a naplementét a sziklás parton kezdtük el csodálni. Imádjuk a naplementét, ki nem?!, úgyhogy mindig próbálunk valami különleges helyszínt találni, ahol megcsodálhatjuk, ezek a szigetek pedig nem szűkölködnek ilyenben.

Balin viszonylag hamar 17:30-18:00 körül már lemegy a nap, így érdemes korán kezdeni a napot. A lagúna másik felében szikláról való ugrásra is van lehetőség, ha nem óriásiak a hullámok, ám kezdő ugróknak nem ajánlott. 🙂

Mahana Point – Nusa Ceningan

A Blue Lagoontól kicsit tovább találjátok a Mahana pontot, ahol két magasságból (1Om – 6m) is lehet ugrálni, jó nagy hullámok közé. Ami kicsit furcsa, hogy egy ugrás 5O ezer Rúpia, de segítenek kikecmeregni a hullámok közül.

Az ugráló ponthoz közel pedig egy szuper kis strand van, amit a Secret Point Hutson keresztül lehet megközelíteni.

Ceningan Cliffs

Vadregényes út vezet a Ceningani kilátóponthoz, ahol lélegzetelállító látvány fogad. Frissüljetek fel a kis étteremben, és csodáljátok meg a szemben lévő Nusa Penida szigetét, de ebéd helyszínnek sem utolsó.

Ceninganon is szuper éttermek és szállások vannak, amit kiemelnék az a Le Pirate vagy a Sea Breeze. És lessétek meg a tengeri alga farmokat is, amik a két sziget közötti szakaszon terülnek el.

Nusa Penidára mi privát hajóval mentünk át, ami 600ezer Rúpia volt oda – vissza/hajó, 4 főnek. Vannak public hajók reggelente a sárga híd mellől, amik olcsóbbak, de sokszor tele vannak és kiszámíthatatlan időpontokban közlekednek (kb. 60-100ezer Rúpia/fő/irány), 4 embernél már kevés a különbség. Mi már a túra előtt felkerestünk pár sofőrt whatsappon (készüljetek fel, hogy még a komoly dolgokat is szeretik whatsappon intézni a helyiek), akik 650-750ezer Rúpia között vállaltak egy félnapos túrát autóval, 4 fővel, ez jóval több, mint amit Balin fizettünk a sofőrőknek 10 órára, viszont itt még kevés az elérhető sofőr, így megkérik az árát. A sziget nagysága és az utak rossz minősége miatt egy fél napos programba 4 látnivalónál több nem nagyon fér bele, ha kellemes tempóban szeretnétek megnézni őket. Mi végül a hotelen keresztül intéztünk sofőrt, 700ezer Rúpiáért. Ezenfelül, akinek több ideje van és tapasztalata, bérelhet robogót (itt is ez a legolcsóbb opció) egyből a kikötőben 60ezer Rúpiáért, de ezt inkább több napos tartózkodás esetén ajánljuk.

A szigetre sokan jönnek Baliról 1 napos túrára szervezetten, ezek a túrák legtöbbször tartalmazzák a hajó transzfert, ebédet, guide-ot és az autó díját, amivel körbe visznek a szigeten, viszont ezek elég borsos áron, 800ezer Rúpia/főnél kezdődnek, így mi nem ezt választottuk, mivel nem tartott különösebben nagyobb erőfeszítésbe saját magunk megszervezni az utat és spórolni egy csomót.

Angel’s Billabong – Nusa Penida

Ez a szépséges formáció nem más, mint egy természetes ‘infinity pool’, egyből az óceán partján. Szépséges és különleges, a sziklákon lemászva meg is mártózhatunk a kialakított medencében, egyedül a szélénél érdemes óvatosnak lenni, a dagálykor magasra felcsapó hullámok miatt. Ha rugalmas a napi beosztás, érdemes olyankor menni, amikor már levonult a napi túrások tömege.

Broken Beach – Nusa Penida

Kis séta az Angel’s Billabongtól ez a képeken talán kicsinek tűnő, de élőben hatalmas képződmény. Körbe sétálva még Manta rájákat is elcsíptünk az óceánban.

Kelingking Beach – Nusa Penida

Az egyik leggyönyörűbb hely, ahol eddig jártunk. Már képeken is pazar látvány, de élőben tényleg lélegzetelállító. A fentről látható öbölbe is le lehet merészkedni, csakis saját felelősséggel, ahova vadregényes, 3O perces, meredek, forró, bambuszokkal kiépített út vezet. Nekünk nem volt időnk lemenni, bár újdonsült tériszonyosként, lehet nem is lett volna jó ötlet. 🙂 Sajnos az erős áramlatok és hullámok miatt a tenger nem a legalkalmasabb itt sem a fürdőzésre, de gyönyörű. Tényleg ámulatba ejtően csodálatos élmény volt ez számunkra.

Crystal Bay – Nusa Penida

Tökéletes zárása a Penidán töltött napunknak. Enyhén hullámzó, türkizkék víz, kevés ember, part fölé magasodó pálmafák. Szuper hely egy kis snorkelezéshez is.

Kis mártózás után, olyan 4 óra körül indultunk vissza a Toya Pakeh öbölbe, ahol már várt minket a hajó, hogy visszavigyen Lembonganra. Még nagyon sok látnivalót hagytunk felfedezetlenül, reméljük, egyszer visszajutunk még.

Érdemes előre kinézni egy éttermet, mi a Warung D’Abian étteremben ettünk egy különösen finom Nasi Gorenget, ami nagyon jól esett az egész napos túra után, közel a Crystal Bayhez.

Ezeken felül pedig mindhárom sziget szuper szörf- és snorkel-, búvárszpotokkal rendelkezik, búvárkodhattok Manta rájákkal vagy Mola-Molákkal. Bali fő szigetéhez hasonlóan ezek a szigetek is malária mentesek, itt is a dengue láz okozhat problémát (mint egész Ázsiában), ami ellen a szúnyogriasztó használata nyújt védelmet.

Remélem hasznosnak találtátok ezt a bejegyzést és meghoztuk a kedveteket a Nusa szigetek felfedezéséhez. Mi imádtuk minden percét.

Ha érdekelnek kalandjaink, kövessétek facebook és instagram oldalunkat, ahol folyamatosan osztunk meg új élményeket a maláj hétköznapokról vagy újonnan felfedezett csodahelyekről.